Dashboard | +Follow
Like A Paradise
penentuan jantina baby melalui Al-Quran & Science
Thursday, December 1, 2011 • Thursday, December 01, 2011 • 0 comments





Firman Allah SWT :
"Dialah yang menciptakan kamu berpasangan-pasangan, lelaki dan perempuan, daripada nutfah, apabila dipancarkan" Surah An-Najm : ayat 45 dan 46

refer pada tafsiran yang sahih, nutfah nie maksudnya air mani yang sedikit.. Imam Qartubi pulak tafsirkan dalam al-Jamil Li Akhamil Quran, nutfah nie maksudnya Air Mani Lelaki..
kenapa kena bagi nama nutfah ??  sebabnya jumlah airnyaa sikit sangat..
so,kat sini kita boleh tafsirkan nutfah nie sebagai Sperm sebab Sperm yang nak diguna dalam proses fertillisation kan jumlahnya sikit je..
ada jugak kena sebut dalam  kamus Hans Wehr A Dictionary of Modern Written Arabic, words nutfah nie ditafsirkan sebagai drop ataupun sperm so,jelaslah dalam ayat Allah yang kat atas nie mengatakan bahawa jantina seorang baby ditentukan oleh sperm atau nama lainnya nutfah..

menurut kajian science semasa, rupa bentuk baby secara detailnya ditentukan oleh 46 kromosom, dari 46 kromosom nie ada 2 daripadanya yang menentukan sama ada baby tuh lelaki atau perempuan.
dalam sperm ada kromosom XY dan dalam ovum ada kromosom XX.. masa proses fertillisation, kromosom dalam sperm nie akan berpisah jadi X dan Y and kromosom dalam ovum akan berpisah jadi  X dan X.. salah satu daripada kromosom sperm yang terpisah tadi tuh akan bergabung dengan salah satu kromosom ovum yang dah terpisah..so, lepas salah satu kromosom lelaki dan salah satu kromosom perempuan tuh bercantum wujudlah status jantina seorang baby.

kromosom ovum X dengan X kan..so,maknanya sama lah kan.. while kromosom sperm X dengan Y kan.. so, perasan tak yang berbeza kat sini ialah Y iaitu kromosom yang terdapat dalam sperm.. jadi bila kromosom X lelaki, bercantum dengan kromosom X perempuan akan terproduce lah baby perempuan.. tapi kalau kromosom Y lelaki, bercantum dengan kromosom X perempuan akan terproducelah baby boy.. betul tak ?? jadi bila kita kaitkan dengan ayat Allah dalam Surah An-Najm : ayat 45 dan 46, betullahkan jantina baby nie ditentukan olah Nutfah atau pun Sperm.

Subhanallah, statement dalam Al-QUran nie sama dengan penemuan science semasa.. sedangkan Al-Quran diturunkan 1400 tahun yang lepas pastuh dalam keadaan dunia yang serba kuno masa tuh.. Al-Quran nie di bawa pulak oleh Rasulullah SAW, sedangkan Nabi kita tak pandai membaca and menulis pun.. nampak tak ke"amazing"an kat situ.. so,terbuktikan Al-Quran sebuah kitab yang betul betul diturunkan oleh Tuhan sekalian alam that is Allah SWT and yakinlahh Al-Quran ne kita yang benar..

kalau ada silap atau error kat mana mana, ana minta maaf ye.. semoga kita dapat manfaat bersama.. insyaAllah :)

Cinta ALLAH, Cinta Abadi ❤



❀ Tujuan Hidup ❀

ana ❤ Allah & Rasulullah

❀ Tujuan Hidup ❀

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu


Surah Az-Zaariyat : ayat 56


❀ Kotak Jerit ❀





❀ Like ! Like ! Like ! ❀




❀ Back to past ❀



❀ Credits ❀


Template : Aulia Septiya
Edited : Ulfa Juliah
Helped : Ayem, AskarrPink, Ziera
Header & Cursor : Ziera
Background : Qihah
Font : Google